چگونه در حوزه کامپیوتر و سختافزار متخصص شوید تا علاوه بر بالا بردن اطلاعات خود در حوزه کامپیوتر، بتوانید از آن به کسب درآمد نیز بپردازید.
بهطورکلی کامپیوتر وسیلهای است که اطلاعات خام را از ما میگیرد و به اطلاعات پردازششده و قابلفهم برای ما تبدیل میکند. مثلاً زمانی که ما در حال تایپ کردن یک متن در کامپیوتر هستیم، اطلاعات توسط کیبورد به کامپیوتر فرستادهشده و نتیجه از طریق مانیتور به ما نمایش داده میشود.کامپیوترها قابلیت پردازش بالایی دارند و میتوانند در چند هزارم ثانیه محاسبات ریاضی بسیار بالایی انجام دهند. کامپیوتر از دو بخش سختافزار و نرمافزار تشکیلشده است. : به هر آن چیزی از کامپیوتر گفته میشود که قابل لمس باشد .Hardware سختافزار یا مثلاً کیس، کیبورد، موس و مانیتور. : به هر آن چیزی از کامپیوتر گفته میشود که قابل لمس نباشد .Software نرمافزار یا مثلاً ویندوز و یا برنامههای نصبشده بر روی آن مثل نرمافزار ورد.
تعمیرکار رایانه شخصی
اولین مهارت:نصب و راهاندازی یک سیستم کامپیوتری جدید
در مرحله اول شما باید تمام قطعات تشکیلدهنده یک سیستم کامپیوتری را بهخوبی بشناسید و از انواع مدلها و برندهای موجود در بازار آگاهی داشته باشید.
به طورکلی یک سیستم کامپیوتری جدید شامل موارد زیر میشود: مادربرد (Mother board) پردازنده (CPU) هارد دیسک (Hard) حافظه اصلی (RAM) کارت گرافیک (VGA) پاور (Power) دیویدی درایو (DVD Drive) کیس (Case) مانیتور (Monitor) کیبورد (Keyboard) موس (Mouse) اسپیکر (Speaker)
به کلیه تجهیزات سختافزاری که جزء اجزای اصلی تشکیلدهنده کامپیوتر نمیباشند و بعداً به کامپیوتر اضافه میگردند، تجهیزات جانبی میگویند. مثل پرینتر، اسکنر، وب کم و…
دومین مهارت: بروز رسانی یا ارتقاء سیستم قبلی
بهصورت کلی با پیشرفتی که در حوزه سختافزار و حوزه نرمافزار وجود دارد و روزبهروز شاهد ظهور تکنولوژیهای جدید هستیم، معمولاً بعد از طی چند سال متوجه میشویم که کامپیوترمان قدرت و توانایی لازم برای اجرای نرمافزارها را ندارد و همچنین سرعت آن بهشدت کاهشیافته است. در این زمان باید بروز رسانی بر روی کامپیوتر انجام گردد. دو حالت ممکن است پیش بیاید یکی اینکه مشکل خیلی حاد نیست و ایراد از ویندوز و نرمافزارهای ما است و با بهروزرسانی آنها مشکل برطرف خواهد شد و یا اینکه مشکل خیلی بحرانی شده و از سمت سختافزار است و باید قطعات فعلی را تعویض کنیم و آنها را ارتقاء دهیم. بنابراین بروز رسانی و ارتقاء شامل ۲ بخش می شود : بخش اول: بهروزرسانی ویندوز و نرمافزارهای نصبشده بخش دوم: بهروزرسانی و ارتقاء قطعات سختافزاری
سومین مهارت: عیبیابی و رفع مشکلات سختافزاری و نرمافزاری
در هنگام روشن شدن کامپیوتر و یا حین کار با کامپیوتر ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. این اتفاق یک امر کاملاً طبیعی است و برای هرکسی ممکن است اتفاق بیافتد. بهطورکلی مشکلاتی که برای یک کامپیوتر به وجود میآید را میتوان به ۳ دسته تقسیمبندی کرد. اگر این ۳ مورد را بهخوبی یاد بگیرید با تمرین و تجربهای که به دست میآورید میتوانید هر مشکلی که برای یک کامپیوتر به وجود میآید را بهسادگی برطرف کنید. بخش عیبیابی و رفع مشکل کامپیوتر کدام است؟ دسته اول: مشکل در سختافزار یک کامپیوتر دسته دوم: وجود مشکل در ویندوز دسته سوم: مشکل در اجراشدن نرمافزارها
چهارمین مهارت: نگهداری و پشتیبانی سیستمهای کامپیوتری
خرین مهارتی که یک متخصص کامپیوتر باید داشته باشد این است که بتواند کارایی یک کامپیوتر را به مدت طولانی بالا ببرد. یعنی از طریق کارهایی که بهصورت مستمر و زمانبندیشده بر روی کامپیوتر انجام میدهد عمر کامپیوتر را بالاتر ببرد و درعینحال کارایی و بازده کامپیوتر را حفظ نماید. بنابراین قبل از اینکه اتفاقی برای کامپیوتر بیافتد و ما دچار مشکلاتی شویم که غیرقابلجبران است باید آن موارد را از قبل پیشبینی کرده و راهحلی برای جلوگیری از به وجود آمدن آن پیدا کنیم.
کارهایی که باید برای نگهداری و پشتیبانی کامپیوتر انجام داد به شرح زیر است: سرویس دورهای نرمافزاری سرویس دورهای سختافزاری